Persuitnodiging: YouthStart als springplank voor kanszoekende jongeren

Pilootproject om kanszoekende jongeren terug aansluiting te laten vinden in de maatschappij start in Mechelen

Beste,

Vrijdag 21 december stellen 10 jongeren hun eigen project en bijhorend ondernemingsplan voor in het Oh! Mechelen.

Deze kanszoekende jongeren hebben de voorbije weken een YouthStart-training gevolgd waarbij zowel hun talenten als hun ondernemingszin worden geprikkeld.

In samenwerking met VDAB, Stad Mechelen en lokale sociale- en bedrijfsorganisaties werd aan ‘kanszoekende’ jongeren de kans geboden om aan deze doorgedreven training gratis deel te nemen. Na het behalen van hun certificaat krijgen de jongeren de kans om hun project of idee verder uit te werken of meer vorm te geven via een stage in een bedrijf of organisatie die aansluit bij hun passies en hun project.

Deze manier van werken binnen een “Local Embedded Cluster (LEC)” is ook voor YouthStart nieuw terrein en het traject in Mechelen geldt dan ook als een pilootproject waarvan de resultaten verder worden geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt het project hopelijk naar andere regio’s uitgebreid. De samenwerking met lokale partners zoals lokale overheid, VDAB, sociale organisaties en de bedrijven die de stages aanbieden wordt mee gefaciliteerd door Unizo en Voka dat vanuit de focus op maatschappelijk kwetsbare jongeren mee investeert in dit pilootproject.

We nodigen u van harte uit om aanwezig te zijn bij de officiële overhandiging van de certificaten door de schepen van economie op vrijdag 21 december om 13u Oh! Mechelen, Kannunik de Deckerstraat 20a, 2800 Mechelen. U kan er kennis maken met zowel de betrokken jongeren en de potentiële stage-bedrijven en -organisaties als met alle partners die dit project mee mogelijk hebben gemaakt.

Dank om uw aanwezigheid vóór 18 december te willen bevestigen per mail naar [email protected].

Indien u niet aanwezig kan zijn maar toch meer informatie wenst over dit project kan u via deze weg ook het persdossier + persfoto opvragen. Deze worden u uiterlijk de dag na de uitreiking van de certificaten per mail toegestuurd.

In de hoop u aanstaande vrijdag ook te mogen verwelkomen,

Met vriendelijke groet,

Bjorn Cuyt, Provinciaal directeur VDAB

Kathleen Den Roover, Schepen Stad Mechelen

Philip Knaeps, National Account Manager YouthStart Belgium

Persberichten in je mailbox

Over YouthStart

YouthStart is een non-profit organisatie die kanszoekende jongeren kansen geeft om ondernemerszin te ontwikkelen en hun ambities waar te maken. YouthStart gelooft er namelijk in dat ondernemende vaardigheden en attitudes noodzakelijke bouwstenen zijn voor welvaart en welzijn in de maatschappij. Daarom heeft de vzw een 8-daagse training ontwikkeld voor deze kanszoekende jongeren opdat ze opnieuw richting zouden kunnen geven aan hun leven en een bijdrage zouden kunnen leveren aan de huidige samenleving. Al meer dan 7.500 jongeren vonden de weg naar YouthStart. De vzw bestaat dit jaar 20 jaar en staat onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit Koningin Mathilde.

www.youthstart.be